Havas Worldwide Brussels lanceert Kunsthuis

Creatie nieuwe naam en identiteit voor fusie Vlaamse Opera en Ballet van Vlaanderen

Kunsthuis. Zo zal het nieuwe moedermerk heten dat voortvloeit uit de fusie tussen de Vlaamse Opera en het Ballet van Vlaanderen. De naam maakt deel uit van een compleet vernieuwde identiteit voor twee gerespecteerde culturele instellingen die nu de krachten bundelen. Op 22 januari wordt alvast de nieuwe naam in Gent voorgesteld. Die werd bedacht door Havas Worldwide Brussels. Vervolgens is het wachten tot de start van het cultuurseizoen in september voordat de nieuwe huisstijl zal worden toegepast.

Met de fusie van de Vlaamse Opera en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen ontstaat de grootste culturele organisatie van Vlaanderen met een eigen ballet, orkest en koor. Met ‘Kunsthuis’ als overkoepelend merk koos Havas voor kwaliteit en duurzaamheid. Het moedermerk staat voor alles wat de opera en het ballet verbindt. Daarin komen muziek, dans, zang, theater, design en beweging samen in een totaalervaring. Verder is het een naam die warmte uitstraalt en waarin publiek en artiesten zich thuis kunnen voelen. De Vlaamse Opera en het Koninklijk Ballet van Vlaanderen verliezen daarbij hun eigen identiteit niet. Want elke afzonderlijke kunstvorm krijgt een benaming onder het moedermerk:

Kunsthuis: Opera Vlaanderen en Kunsthuis: Ballet Vlaanderen.

Zo kunnen beide instellingen voor afzonderlijke communicatie zorgen wanneer dat nodig zou zijn.

“We kijken er naar uit om met de vereende krachten tussen Opera en Ballet een nog grotere bron te zijn van inspiratie, innovatie en verrijking voor de mensen uit Vlaanderen en de culturele wereld daarbuiten." zegt Aviel Cahn, artistiek directeur van Opera Vlaanderen.

“Ik ben enorm trots dat ik heb kunnen meewerken aan de bouw van een nieuwe Vlaamse culturele entiteit,” klinkt het bij Christian de la Villehuchet, CEO van Havas Europe. “Het was een zeer interessant project en een grote uitdaging, maar we zijn er toch in geslaagd om een merknaam te bedenken die beide kunstvormen verenigt. Ondertussen werken we verder aan het logo en de huisstijl.”

TECHNISCHE FICHE

Klant:

Intendant Vlaamse Opera: Aviel Cahn
Artistiek directeur Koninklijk Ballet Vlaanderen: Assis Carreiro
Algemeen directeur Kunsthuis Opera - Ballet Vlaanderen: Lena De Meerleer
Manager PR & marketing Vlaamse Opera: Wim Van Bree
Coördinator sales & marketing Koninklijk Ballet Vlaanderen: Catherina Matthys

Agentschap : Havas Worldwide Brussels in samenwerking met Havas Design
CEO Havas Worldwide Europe: Christian de La Villehuchet
Managing Design Director Havas Design: Martin Piot
Head of Strategy Havas Worldwide Brussels: Stephanie Zimmermann
Executive Creative Directors Havas Worldwide Brussels: Tom Loockx en Jorrit Hermans