Experiment van Stichting Lezen en Havas WW Brussels toont fysiek effect van spannende boeken bij kinderen.

Jeugdboekenweek draait dit jaar rond het thema “Gevaar”.

Donderdag 13 maart 2014 — Volgende week start de Jeugdboekenweek. Alles draait dit jaar rond het thema “gevaar”. Het pakket boeken dat de Jeugdboekenweek in de kijker zet, zit dan ook vol spanning. Dat blijkt ook uit een experiment dat Stichting Lezen samen met Havas Worldwide Brussels heeft opgezet.

Tine Kuypers, Stichting Lezen: “Omdat de Jeugdboekenweek rond gevaar draait, wilden we weten hoe spannend onze boeken écht zijn. Daarom gingen we op zoek naar een manier om spanning op een objectieve manier te meten.”

Het leidde tot een uniek experiment. Een zevental kinderen werd gevraagd om plaats te nemen in een stoel. Ze lazen eerst een rustig fragment uit een boek,  om daarna over te gaan tot een meer spannende passage. Ondertussen werd hun hartslag en ademhaling gemeten, en werd hun gezicht gefilmd met een warmtecamera.

Het experiment werd uitgevoerd door Robovision. En de eerste bevindingen wijzen erop dat de boeken wel degelijk spanning opwekken. Jonathan Berte, managing director Robovision: “De beelden van de warmtecamera geven duidelijk aan dat de temperatuur rond de oren en op de wangen gevoelig stijgt wanneer de kinderen overgaan naar een spannende passage. Wanneer de gevaarlijke passage voorbij is, neemt ze terug af.  Dat is een indicatie dat de kinderen spanning echt fysiek ervaren terwijl ze gewoon in een zetel zitten te lezen.”

“Uiteraard willen we hier geen volwaardig wetenschappelijk onderzoek pretenderen”, aldus Tine Kuypers van Stichting Lezen. “Maar ons experiment is wél een duidelijke indicatie dat boeken anno 2014 nog steeds razend spannend – en dus entertainend – kunnen zijn voor kinderen. En we hopen dat iemand – een universiteit, een doctorerende student – deze materie verder wil onderzoeken.”

Het experiment mondt vrijdag uit in een Karrewiet-reportage op Ketnet.

De Jeugdboekenweek loopt van 15 tot 30 maart. Ze is een initiatief van Stichting Lezen. Meer informatie over de verschillende boekenpakketten en activiteiten van de Jeugdboekenweek vind je op jeugdboekenweek.be.

CREDITS

Client: Stichting Lezen
Agency: Havas Worldwide Brussels
Client contacts: Tine Kuypers, Sofie Dewulf
Executive Creative Directors: Tom Loockx, Jorrit Hermans
Account Manager: Yana Huygens
Creatives: Nathalie Wlostowski, Frederik Clarysse
Research & Production: Jonathan Berte & Robovision.

boeken lezen v02 HR