De betekenisvolle verandering

Vrijdag 29 juni 2018 — Al meer dan 10 jaar lang bestudeert Havas het gedrag van de prosumers. Zij zijn immers de main influencers van onze markten. Ze hebben niet alleen economisch een grote impact, ze laten ons vooral toe om het gedrag van de mainstream consument te voorspellen voor de komende 6 tot 18 maanden.

In ons nieuwste prosumerrapport onderzoeken we een toenemend spanningsveld.

Enerzijds is winkelen een bron van plezier en amusement: 85% van de Belgische prosumers vindt nieuwe spullen kopen echt leuk. Anderzijds weten we dat ons consumptiegedrag talloze negatieve gevolgen heeft voor onze planeet, de maatschappij en onszelf: 66% van de prosumers is het erover eens dat minder consumeren de beste manier is om de planeet te redden en meer dan 40% voelt zich soms schuldig over dingen die ze kopen!

Hoe kunnen we in deze context ons geluk maximaliseren en tegelijk ons schuldgevoel minimaliseren?

Hier spelen verschillende opkomende consumententrends een rol die stuk voor stuk betrekking hebben op de maatschappelijke uitdagingen waar we voorstaan.

Ik als change factor

We proberen allemaal de wereld te veranderen en daarbij telt het kleinste gebaar.

80% van de prosumers winkelen nu bewuster dan voordien en 43% van hen denkt dat we allemaal een verschil kunnen maken.

De kracht van onze aankopen

Meer en meer Belgen baseren hun aankoopbeslissingen op de sociale waarden van merken.

43% van de prosumers proberen hun aankopen te doen bij merken die zich duidelijk uitspreken over sociale en politieke problematiek. 50% van de prosumers baseren hun keuzes vaak op de waarden die het bedrijf claimt.

Soms gaat het meer om geven dan om krijgen

86% van de Belgische prosumers vindt dat lokale producenten ondersteunen een goed gevoel geeft. Het verkleint niet alleen hun ecologische voetafdruk, maar helpt ook de lokale economie te ondersteunen. 75% van hen ziet lokale producten kopen als een chauvinistisch gebaar.

Stop de verspilling!

78% van de Belgische prosumers doen bewust inspanningen om hun negatieve impact op de planeet te minimaliseren en 60% probeert op een duurzamere manier te leven. Merken kunnen ons helpen met goede gewoontes aan te nemen en moeten dan ook hun duurzame kwaliteiten zo vaak mogelijk benadrukken.

Verloren in de supermarkt

Wereldwijd voelt 52% van de prosumers zich overweldigd door alle productkeuzes in supermarkten. Een cijfer dat in België stijgt naar 62%. Belgen waarderen duidelijke en vereenvoudigde informatie en meer dan 80% is geïrriteerd door merken die nutteloze producten of functies proberen te verkopen.

Conclusie?

Het tijdperk van blind en hersenloos consumeren is duidelijk voorbij. Mensen denken nu heel anders en vinden ook andere dingen belangrijk. En dat biedt een geweldige kans voor elk merk om zichzelf opnieuw uit te vinden en zo de uitdagingen van vandaag en morgen aan te kunnen. Maar het vraagt wel om een diepgaande reflectie over hoe je vandaag als merk relevanter kunt zijn.

Barbara Malengreaux Press Officer at Havas Brussels